ریال
سه شنبه 4 ارديبهشت 1403

یکشنبه, 22 اسفند 1395 12:12

آشنایی با ساز قیچک

رتبه این آیتم
استان :تهران
شهر :تهران
اطلاعات تماس آگهی بدلیل آنکه تاریخ ثبت آگهی و تاریخ به روز رسانی آگهی بیش از یک ماهه گذشته است نمایش داده نمی شود
شکم ساز از دو قسمت مجزا از یک دیگر تشکیل شده است. قسمت تحتانی کوچکتر و به شکل نیم کره است که بر سطح مقطع جلو پوست خرک ساز قرار دارد ؛ قسمت بالایی بزرگتر ، مانند چتری روی قسمت تحتانی قرار گرفته است و هر دو قسمت توسط سطحی منحنی از عقب به هم اتصال یافته است و در نتیجه در جلو یا بین دو قسمت حفره ای تشکیل شده است . سطح جلویی قسمت بالا جز در ناحیه وسط که زیر گردن ساز قرار گرفته به صورت ۲ شکاف پهن باز است .
دسته ساز تقریبا در نصف طول خود روی شکم قرار گرفته است و نیمه ی دیگر در بالا جعبه گوشیها متصل است و دسته فاقد دستان است .
سر متشکل از جعبه ی کوچک ( محل قرار گرفتن چهار گوشی ، هر دو گوشی در یک طرف آن ) و یک زایده ی منحنی شکل برای آویختن ساز که کمی به عقب برگشته و جهتی افقی یافته است .
قیچک اساسا جزو دسته ساز های محلی بوده است که در سال های اخیر در حمایت وزارت فرهنگ و هنر به شهر آورده شده و نه تنها ساختمان و کوک آن را تکمیل و تنظیم کرده اند ، بلکه آنرا به ۳ اندازه ی مختلف ، قیچک سوپرانو ( به طول ۵۶/۵ ) ، قیچک آلتو ( ۶۳ سانتی متر ) و قیچک باس به همان نسبت بزرگتر خواهد ساخته اند .
تمام انواع بالا چهار سیمه است و کوک سیم ها به ترتیب زیر استاندارد شده اند:
قیچک سوپرانو (معمولی)
طول سیم مرتعش در قیچک سوپرانو ۵/۳۳، در فیچک التو ۵/۳۷ و قیچک باس ۷۰ سانتی متر است.
وسعت هر یک از این انواع حدود ۳ اکتاو است . قیچک سوپرانو سازی است که قابلیت تکنوازی و همنوازی هر دو را حائز است ولی ۲ نوع بعدی ( آلتو و باس ) بیشتر به منظور همنوازی در ارکستر به کار می رود .
آرشه ی قیچک پس از استاندارد شدن ساز ، عینا همان آرشه ویلن است .
قیچک از انواع ساز های محلی است که در سال های اخیر به شهر آماده و مورد استفاده قرار گرفته است بیشتر در نواحی جنوب شرقی ایران معمول است و در آن نواحی حتی ، طبق عقیده و سنت اهالی ، برای معالجه امراض به کار می رود . در سطح فوقانی شکم و پشت دسته سوراخ و حلقه ای است که دو تسمه بر آن الصاق می شود . یکی از تسمه ها را به کتف چپ و دیگری را به کمر می بندند و ساز در موقع نواختن تقریبا آزاد و آویزان است . ولی نوازندگان شهری تمایل به استفاده از این تمهید را ندارند .
کوک قیچک محلی ثابت نیست ولی قدر مسلم اینکه سیم ها تقریبا هیچوقت نسبت به یکدیگر فاصله پنجم نداشته اند.
آرشه در اصل ( نوع محلی آن ) شبیه به آرشه ی کمانچه است و امروزه در شهر از آرشه ویلن و ویلنسل در نواختن نوع شهری آن استفاده می شود .
http://piccolo-ac.com

به اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی جهت افزایش بازدید

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در گوگل پلاس به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین
m a
ایجاد شده توسط

درج آگهی سایت جدید آگهی هاست دارکوب طراحی سایت دارکوب
سایت خرید و فروش رایگان، طراحی شده توسط دارکوب.