ریال
شنبه 1 ارديبهشت 1403

چهارشنبه, 02 اسفند 1396 09:02

ثبت اسم بازرگانان در دفتر ثبت تجاری

رتبه این آیتم
استان :تهران
شهر :تهران
اطلاعات تماس آگهی بدلیل آنکه تاریخ ثبت آگهی و تاریخ به روز رسانی آگهی بیش از یک ماهه گذشته است نمایش داده نمی شود
یکی دیگر ازالزامات بازرگان که در بیشتر کشورها نیز متداول است ثبت نام در دفتر ثبت تجارتی است. هدف از وضع این الزام قانونی بیشتر حفظ منافع اشخاص است تا حفظ منافع خود بازرگان.
مطابق ماده ۱۶ قانون تجارت : درنقاطی که وزارت عدلیه مقتضی دانسته دفتر ثبت تجارتی تأسیس کند کلیه اشخاصی که در آن نقاط به شغل تجارت اشتغال دارند اعم از ایرانی وخارجی به استثناء کسبه جزء باید در مدت مقرراسم خود را در دفتر ثبت تجارتی به ثبت برسانند، والاّ به جزای نقدی از دویست تا دو هزار ریال محکوم خواهند شد.

طبق مواد ۱۱ و۱۲ نظامنامه وزارت دادگستری به تاریخ فروردین ۱۳۲۵، محل نگهداری دفتر ثبت تجارتی در تهران اداره ثبت شرکت ها و در شهرستان ها ادارات ثبت می باشد. تصمیم دایر نمودن این دفتر در اختیار وزارت دادگستری است که با نشر آگهی در روزنامه رسمی به اطلاع عموم می رسد.
دفتر ثبت تجارتی توسط رئیس دادگستری محل، شماره گذاری با قید مجموع تعداد صفحات به حروف، مهر و امضاء می شود و هر صفحه به شماره ای اختصاص می یابد. تغییرات وضعیت بازرگان تحت همان شماره و ذیل همان صفحه صورت می گیرد ( تبصره های ۱ و ۲ ماده ۱ نظام نامه وزارت دادگستری).
تمامی بازرگانان خواه حقیقی یا حقوقی، ایرانی و خارجی که مرکز اصلی یا تجارتخانه آنها در ایران است ویا اینکه در خارج هستند ولی درایران دارای شعبه می باشند باید نام خود را طبق مقررات نظامنامه در دفتر مذکور به ثبت برسانند.
مطابق مواد ۴، ۵ و۶ نظامنامه، بازرگانان پس از یک ماه از تاریخ شروع به کار یا تأسیس، اظهارنامه ای در سه نسخه که نزد متصدی دفتر ثبت تجاری یافت می شود، باید تنظیم کرده و به متصدی دفتر تسلیم نمایند. وفق ماده ی ۷ نظامنامه وزارت دادگستری : متصدی دفتر ثبت تجارتی مکلف است مفاد اظهارنامه را در ظرف ده روز در دفتر خود ثبت و ذیل هرسه نسخه شماره ثبت و تاریخ و اسم دفتر ثبت تجارتی محل را قید و یک نسخه را با تصدیق به اینکه اظهارنامه مزبور ثبت شده است امضاء و مهر نموده و به اظهارکننده تسلیم نماید و نسخه دیگر را به وزارت بازرگانی ارسال دارد.
• اظهارنامه بازرگانان باید شامل چه اطلاعاتی باشد؟
وفق ماده ۶ نظامنامه، اظهارنامه باید دارای اطلاعات از جمله موارد زیر باشد :
هویت بازرگان، مدیران شرکت و نام تجارتخانه، بنگاه یا شرکت، تابعیت اصلی و ثانوی، تاریخ و شیوه بدست آوردن تابعیت دوم، تاریخ ورود به کشورو پروانه اقامت،نشانی کامل شخص و شرکت، رشته تجارتی، میزان سرمایه، شماره ثبت و پلمپ دفاتر تجارتی، شماره ثبت علایم تجارتی، صادرات، واردات یا معاملات داخلی.
چنانچه تغییراتی دریکی از موارد مذکور در ماده ۶ ایجاد شود یا فعالیت بازرگان متوقف شود یا فوت کند ظرف مدت ۶ ماه از تاریخ فوت توسط وراث یا قائم مقام بازرگان باید طی اظهارنامه به دفتر ثبت تجارتی اعلام گشته و در دفتر یاد شده ثبت شود.( مواد ۸ و 9 نظامنامه).
طبق ماده ۱۸ ق.ت، شش ماه بعد از الزامی شدن ثبت تجارتی هر تاجری که مکلف به ثبت است باید در کلیه اسناد و صورت حساب ها و نشریات خطی یا چاپی خود در ایران تصریح کند که در تحت چه نمره به ثبت رسیده والاّ علاوه بر مجازات مقرر در فوق به جزای نقدی از دویست تا ده هزار ریال محکوم می شود.

آدرس: میدان ونک، تقاطع ملاصدرا و کردستان، بن بست فرشید، پلاک 8، واحد 5
سایت: kararegister.com
تلفن: 88880006-021
ایمیل: sabtkara[at]gmail.com

به اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی جهت افزایش بازدید

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در گوگل پلاس به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین
دارکوب
ایجاد شده توسط

درج آگهی سایت جدید آگهی هاست دارکوب طراحی سایت دارکوب
سایت خرید و فروش رایگان، طراحی شده توسط دارکوب.